Bedst I Medvind (BIM) racers tur Jylland Rundt 2019
Lagt online den: 25. juni 2019

Sædvanen tro afholder BIM Racer en cykeltur i slutningen af maj/begyndelsen af juni måned. Tidligere år er turen gået til Berlin, Amsterdam, Østersøen rundt, og cykelture i Harzen.

Årets tur startede torsdag den 30. maj klokken 08:30. Vi var 11 cyklister og 2 ”beifahrer”, som skulle med på turen. Til info er ”beifahrer” de vigtigste personer på vores tur, da de sørger for alt det praktiske på turen. De har al vores bagage med. Ekstra hjul ifm. punktering, sørger for frokost, middagsmad og eftermiddagskaffe. Så når vi når til det aftalte pausepunkt på ruten, har de gjort klar med alle mulige gode ting og sager. Endvidere sørger de for nøgler til værelserne og at vi er checket ind, når vi ankommer til hotellet.

Første dag cyklede vi fra Lerte til Vedersø Klit campinghotel. En tur på 149 kilometer. Vejret så ikke godt ud. Det meste af dagen skulle det regne og det gjorde det! Det blev en våd fornøjelse. Heldigvis holdt regnen op de sidste to timer, så vi kunne blive bare lidt tør, inden vi nåede til hotellet.

Dag 2 gik turen til Hanstholm Hotel. Starten gik klokken 09:00. Kun 122 kilometer skulle der trampes i pedalerne. Vejret var overskyet, men der skulle ikke komme regn. Så det var en dejlig afveksling ift. dagen før. Da vi ankom til hotellet skulle cyklernes lige gøres klar til næste dag. Og så var det tid til at komme i bad og gøre klar til aftenens højdepunkt. Buffet på Hanstholm Hotel: rejer, laks, salat, kartofler, muslinger, 3 forskellige slags kød og en masse andet godt. Der var alt, hvad hjertet kunne begære. Og vi fik endda også kaffe og kage. Og sådan en ”sportsbuffet”, som de kalder den, kostede kun 199 kroner. Så er man mange, der skal afsted, kan det varmt anbefales. 😊

Dag 3 gik turen til Silkeborg Gl. Skovriddergaard. Og det var også turens kongeetape med planlagte 155 kilometer. Det blæste en halv pelikan, da vi skulle afsted og for at gøre ondt værre sprang gearkablet på Johannes’s cykel efter kort tid. Det gjorde, at han ikke kunne skifte gear og skulle cykle op og ned af bakker i hårdeste gearing. Gode råd var dyre, men med lidt telefonopringninger, fandt vi en cykelforhandler i Thy, der kunne hjælpe os. Så de planlagte 155 kilometer blev til 167 kilometer.

Dagen bød også på en god stak punkteringer. Allerede fra morgenstunden, inden vi tog afsted, var der punkteringer. I løbet af dagen kom vi op på hele 11 punkteringer. Så vi ankom først til hotellet efter 18:00 tiden. På vores sidste aften tog vi ind til Silkeborg by på en pizzarestaurant og fik alle sammen nogle fremragende pizzaer.

Sidste dag på turen var den korteste med 112 kilometer og tog os direkte til Lerte. De første mange kilometer kørte vi igennem masser af skove. Vejret viste sig fra sin bedste side, så der var ikke meget modvind og der var ikke mange punkteringer, selvom vi kørte ca. 5 kilometer på grusvej på Hærvejen. Som altid, skal man på en cykeltur, have is. Det blev så - af mangel af bedre - McDonalds i Vejen, hvor vi fik stillet vores lækkersult. Ca. klokken 15:00 ankom vi til Lerte og Jørgen Lundbye som cyklede med os de første to dage tog imod os med flag 😊

Jylland rundt blev en tur på ca. 550 kilometer med 21 punkteringer. Jeg vil påstå, at vi cykler sikkert og ansvarligt på vejene. Kører 2 og 2 hvor forholdene tillader det, kører på cykelsti, når der er en og kører en og en, hvor det påkræves, så vi er til mindst gene for trafikken. Så sikkerhed på vores cykelture er i højsædet og vil altid være det. Af samme grund har vi også en person på holdet, der er kaptajn og som sørger for at vi kører fornuftig.

Næste år er turen ikke planlagt endnu. Men der afholdes ret sikkert en tur i slutningen af maj / begyndelsen af juni måned. Så måske skal du også med (igen)?

Kilde: Uwe Jensen - Bedst i Medvind

Efter 6 timer med masser af regn og 2 timers tørvejr...

...nåede vi Vedersø Klit Badehotel

Afgang fra Vedersø Klit Badehotel - i tørvejr

Nogen klargør cykler, mens andre allerede er klar

Hanne pudser så kæden skinner

Jørgen og Johannes står og spejder efter resten af holdet :-)

Så var der formiddagspause, hvor hjælperne Mette og Thomas havde gjort klar

På vej med færgen fra Thyborøn til Agger

Der er god tid til en "morfar", når man venter på, at pigerne får klaret toiletbesøget